Moje Aukcje - może znajdziesz coś do swojej Mercedes :)

Naprawa szyberdachu Mercedes W124 '89 (wymiana "lotki")

zdjęcia i opis CODEC

 

Potrzebne narzędzia: śrubokręt krzyżakowy, klucz nasadowy 8, klucz płaski 8, wiertarka, wiertła (7mm i 4mm). Średni czas naprawy - 3 godziny

 

I. Wciskamy palce pod podsufitkę szyberdachu i energicznie ciągniemy ją do dołu - powinna ona "wyskoczyć" z 4 zaczepów (kołki mocujące)

DSC07026  DSC07027

II. Gdy już wyczepimy podsufitkę z zaczepów przesuwamy ją w kierunku tyłu auta - niekiedy idzie to z oporem, ale tak czy siak całość podsufitki szybera powinna się schować

DSC07028  DSC07029

III. Po odsunięciu podsufitki po lewej i po prawej stronie przy szyberdachu znajdują się śruby - po 2 sztuki z każdej strony. Należy je odkręcić kluczem nasadowym 8. Operacja ta pozwoli na wyczepienie szyberdachu z auta

DSC07031

IV. Po odkręceniu śrub unosimy tył szyberdachu (na ok. 45 stopni)  i wypinamy blachę z przednich ślizgaczy

DSC07032  DSC07033

V. Następnie odkręcamy chromowane listwy. Odkręcemy wszystkie śruby na śrubokręt krzyżakowy (5 sztuk). 1 śruba (śrubokret płaski) słyży do regulacji szyberdachu, więc jej nie ruszamy. 1 wkręt znajduje się pod "lotką" prowadnicy, więc dostęp do niego będzie dopiero po wypięciu rynienki

DSC07034

VI. Delikatnie odchylamy element ruchomy prowadnicy. Posciągając go do góry możemy ustawić go w takiej pozycji, aby pozwoliła ona na wypięcie rynienki szyberdachu. Następnie rynienke wyciągamy

DSC07036  DSC07037  DSC07045  DSC07038  DSC07040

VII. W tylnej części szyberdachu, na samym środku (pod metalową belką) znajduje się osłona linki szyberdachu. Należy odkręcić 2 śruby, którymi osłona przymocowana jest do belki. Operacja ta pozwoli na przesunięcie całej belki wraz z prowadnicami lekko do przodu. Potrzebny klucz 8 płaski, a najlepiej jakiś mały nasadowy z "żabką"

DSC07039

VIII. Prowadnice przykręcone są za pomocą 3 śrub po lewej i prawej stronie belki. Odkręcamy tę stronę, z której chcemy wyciągnąć prowadnicę (w moim przypadku uszkodzona była lotka lewej prowadnicy). Odkręcamy tym samym kluczem co osłonę linki (nasadowy lub płaski 8)

DSC07046

IX. Wyciągamy uszkodzoną prowadnicę (trochę gimnastyki się przyda przy tej operacji :) )

DSC07048

X. W wyciągniętej prowadnicy rozwiercamy "grzybek" nita wiertłem 7 (proponuję zrobić to od strony uszkodzonej "lotki"). W miejsce nita można wkręcić później śrubę z nakrętką fi 6 mm. Ja oryginalny nit rozwierciłem w środku wiertłem 4mm - później całość skręciłem śrubką fi 4mm wraz z nakrętką samokątrującą (długość śrubki 20mm, później nadmiar odciąłem). Dzięki pozostawieniu oryginalnego nita mam pewność, że elementy będą pracowały z taką samą precyzją jak wcześniej

DSC07049  DSC07052  DSC07050  DSC07053  DSC07054

XI. Wszystko już naprawione, więc zostało tylko skręcenie szyberdachu :) Warto pamiętać o tym, aby wyczyścić prowadnice i wszelkie elementy ruchome i na nowo je nasmarować - mając je na wierzchu mamy łatwiejszy dostęp. Zabierze nam to trochę dodatkowego czasu, ale warto to zrobić. Do czyszczenia i smarowania użyłem WD40 i smaru grafitowego do łożysk tocznych (dostępny w sklepach rowerowych) - nie wiem czy są to zalecane środki do tego typu rzeczy, ale były to jedyne jakie miałem pod ręką :)

Jak jesteś już na tym etapie pozostało mi pogratulować i cieszyć się tak jak ja ze sprawnego szyberdachu

DSC07055  DSC07056  DSC07057

 

Dla niewtajemniczonych - "lotka" to taki element ruchomy prowadnicy, który podnosi podsufitkę szyberdachu gdy uchylamy go do góry :)

 

Pozdrowienia

CODEC

 

www.porzadki.com, firma szyk, sprzątanie pomieszczeń, pielęgnacja zieleni, opieka nad grobami, drobne naprawy i konserwacje, mycie ciśnieniowe, Darłowo, odśnieżanie